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https://tede.ufam.edu.br/handle/tede/10856
???metadata.dc.type???: | Dissertação |
Title: | Elaboração de um guia de avaliação do desenvolvimento infantil para o enfermeiro no contexto de saúde indígena |
???metadata.dc.creator???: | Karam, Rhamilly Amud ![]() |
???metadata.dc.contributor.advisor1???: | Oliveira, Hadelândia Milon de |
First advisor-co: | Fracolli, Lislaine Aparecida |
???metadata.dc.contributor.referee1???: | Esteves, Arinete Véras Fontes |
???metadata.dc.contributor.referee2???: | Pina, Rizioleia Marina Pinheiro |
???metadata.dc.description.resumo???: | O período de acompanhamento da gestação da criança e seus anos iniciais são de extrema importância no processo de desenvolvimento. No contexto da criança indígena, o enfermeiro deve considerar os aspectos étnicos e culturais que envolvem o cuidado e considerar a utilização de Tecnologias inovadoras com adaptações culturais para avaliação e monitoramento do crescimento da criança indígena. OBJETIVO: Elaborar um guia de avaliação do desenvolvimento infantil para enfermeiro no contexto da saúde indígena como um complemento da caderneta da criança do Ministério da Saúde. MÉTODO: Pesquisa Metodológica, abordagem qualitativa, desenvolvida em quatro Distritos Sanitário Especial Indígena do Amazonas, a saber: Tabatinga, São Gabriel da Cachoeira, Atalaia do Norte e Parintins. A pesquisa foi desenvolvida em duas etapas: Etapa 1 – Coleta de dados, por meio de grupo focal com a finalidade de identificar na perspectiva dos enfermeiros a aplicabilidade e utilização da Caderneta da Criança em contexto indígena; Etapa 2 – Elaboração do Produto Técnico Tecnológico, subsidiado pela análise dos dados coletados na etapa 1. Os dados empíricos necessários à elaboração da Produto Técnico Tecnológico foram analisados por meio da análise de conteúdo de Bardin, de onde emergiram três categorias que desvelam a necessidade da elaboração de um instrumento para a avaliação pelo Enfermeiro para monitoramento e avaliação do desenvolvimento infantil, considerando o contexto sociocultural e familiar que envolve o contexto da criança indígena. RESULTADOS: Elaboração do Produto Técnico Tecnológico: “Desenvolvimento Infantil no Contexto da Saúde Indígena - Guia de avaliação do Enfermeiro”, como um complemento da caderneta da criança do Ministério da Saúde, cuja finalidade é de nortear, instrumentalizar e auxiliar o enfermeiro que atua em comunidades indígenas na avaliação do desenvolvimento da criança indígena. CONCLUSÃO: O estudo permitiu conhecer a atuação do Enfermeiro no acompanhamento do desenvolvimento da criança indígena e apontou a necessidade da elaboração de um instrumento com adaptações culturais como um complemento da caderneta da criança do Ministério da Saúde. |
Abstract: | The growth and development monitoring of the child is one of the best markers of child development, involving biological and socio-economic-environmental variables. In the context of the Indigenous child, ethnic and cultural aspects must be considered. OBJECTIVE: To adapt the child's notebook so that the nurse can use it as a tool for childcare to promote child development in Indigenous child health care. METHOD: This is a methodological, qualitative, cross-sectional study. The research was conducted in 4 Special Indigenous Health Districts in the State of Amazonas. 38 nurses participated in the research, 64.1% (25) male and 35.9% (14) female. Four focus groups were conducted, with a composition of between 10 and 15 nurses. A data collection instrument was used divided into two parts: Characteristics of subjects (sex, age, skin color, participation in permanent education program); questionnaire with three open questions: Does the child's notebook instrumentalize your practice in monitoring Indigenous children's development? In your view, are Indigenous mothers included in the child's notebook, do you think they use this information? From your perspective, is there any necessary change in the notebook for a better evaluation of Indigenous children's development? The focus groups were recorded and transcribed for categorical analysis. From reading and categorical analysis of the data, the following 3 categories emerged regarding the use and applicability of the Child's Notebook in attention to child health in Indigenous Health Districts in Amazonas. RESULTS: The results pointed out 3 categories: 1) Child's notebook priority of information on weight/height of indigenous child; 2) Use of the child's notebook by professionals and lack of understanding of the content by indigenous mothers; 3) Evaluation of child development considering the cultural aspects that involve the indigenous context. The results portray the need for an adaptation of the notebook for monitoring and evaluation of indigenous child development, in order to understand the child's abilities at each stage of development with the purpose of directing their actions and language to the specificities of the indigenous family and mainly in the infant development of the indigenous child. Based on these results, a technological product was developed to guide, instrumentalize and assist nursing professionals who work in indigenous communities in evaluating children and their families. It was elaborated through a literature review, the National Policy for Comprehensive Child Health Care, the National Policy for Attention to Indigenous Peoples' Health, the Growth and Development Markers for Children and the results obtained in this research through interviews with participating nurses. With the title: "Care for Indigenous Children: Instrument for Nursing Professional Evaluation". FINAL CONSIDERATIONS: The study made it possible to know about nursing professionals' performance in their territory with. |
Keywords: | População rural - Enfermagem Serviços de saúde infantil - Manuais, guias, etc. Enfermagem pediátrica - Manuais, guias, etc. |
???metadata.dc.subject.cnpq???: | CIENCIAS DA SAUDE: ENFERMAGEM |
???metadata.dc.subject.user???: | Saúde da Criança Populações Indígenas Desenvolvimento Infantil Enfermagem |
Language: | por |
???metadata.dc.publisher.country???: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal do Amazonas |
???metadata.dc.publisher.initials???: | UFAM |
???metadata.dc.publisher.department???: | Faculdade de Enfermagem |
???metadata.dc.publisher.program???: | Programa de Pós-graduação em Enfermagem |
Citation: | KARAM, Rhamilly Amud. Elaboração de um guia de avaliação do desenvolvimento infantil para o enfermeiro no contexto de saúde indígena. 2023. 77 f. Dissertação (Mestrado em Enfermagem) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus (AM), 2023. |
???metadata.dc.rights???: | Acesso Aberto |
???metadata.dc.rights.uri???: | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
URI: | https://tede.ufam.edu.br/handle/tede/10856 |
Issue Date: | 23-Jun-2023 |
Appears in Collections: | Mestrado Profissional em Enfermagem no Contexto Amazônico |
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