???item.export.label??? ???item.export.type.endnote??? ???item.export.type.bibtex???

Please use this identifier to cite or link to this item: https://tede.ufam.edu.br/handle/tede/9124
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorNunes, Aline Vitorino-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/5659634645543742eng
dc.contributor.advisor1Calegare, Marcelo Gustavo Aguilar-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8428251533375167eng
dc.contributor.referee1Calegare, Marcelo Gustavo Aguilar-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8428251533375167eng
dc.contributor.referee2Nina, Socorro de Fátima Moraes-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/3860447010896288eng
dc.contributor.referee3Santiago, Jozane Lima-
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/2247173263656567eng
dc.date.issued2022-08-05-
dc.identifier.citationNUNES, Aline Vitorino. Dos rios à Universidade: trajetórias de estudantes ribeirinhos nos cursos de Ciências Agrárias. 2022. 92f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus (AM), 2022.eng
dc.identifier.urihttps://tede.ufam.edu.br/handle/tede/9124-
dc.description.resumoÉ inegável a rica diversidade das ruralidades brasileiras. Quando nos deparamos com o contexto amazônico e suas diversas particularidades, enquanto profissionais de psicologia, observamos a emergente necessidade de compreender, mediante as abordagens críticas da ciência psicológica, de que maneira a identidade do ribeirinho amazônico é atravessada por seu contexto, especialmente com enfoque nos processos educacionais. Além disso, compreendemos que a educação em seu contexto histórico, por vezes serviu a interesses hegemônicos que subjugavam os saberes de comunidades tradicionais e contextos rurais em geral. Por isso, escolhemos através da teoria de Identidade de Ciampa, sob o sintagma identidade-metamorfose-emancipação, estudar como um estudante ribeirinho de Ciências Agrárias é marcado por essa construção identitária, já que vive um papel no meio rural que apesar de complementar é antagônico. Portanto, para apreender sobre esse fenômeno, elaboramos como objetivo geral: analisar as vivências e significados da trajetória escolar de um estudante ribeirinho relacionados ao ingresso e permanência nos cursos de Ciências Agrárias da Universidade Federal do Amazonas. E como objetivos específicos, identificamos: caracterizar o estudante ribeirinho dos cursos de Ciências Agrárias na Universidade Federal do Amazonas eleito para a pesquisa; investigar as vivências e os significados na trajetória escolar anteriores ao ingresso à Universidade e sua relação com os processos que constituem a identidade dos estudantes ribeirinhos; e compreender como a vida acadêmica nas Ciências Agrárias e na UFAM interfere nos processos de constituição identitária desses estudantes. Definimos esta pesquisa metodologicamente como qualitativa e exploratória, na modalidade de estudo de caso, com um participante. Utilizamos como instrumento de coleta um questionário impresso para apreender dados gerais do participante e posteriormente aplicamos a técnica de história de vida. Sistematicamente analisamos por meio de análise de conteúdo de Bardin a narrativa trazida pelo participante, após transcrição da entrevista realizada na íntegra. Dividimos o estudo de caso conforme os períodos marcantes trazidos na trajetória do participante. Acrescemos títulos que abarcassem as principais características de cada período da vida do participante e que dialogassem com a teoria de Identidade proposta por Ciampa. São eles: (a) Da infância ao vir-a-ser: a identidade posta e reposta na origem familiar; (b) adolescência: A articulação entre diferença e igualdade na luta por reconhecimento; (c) o ensino superior como possibilidade de mesmidade em busca por autodeterminação; (d) O ingresso no curso de agronomia: A personagem rumo a mesmidade; (e) a vivência no curso de agronomia: o fortalecimento identitário através dos valores para além dos educacionais. Consideramos a relevância dos estudos identitários e seus desdobramentos teóricos para captar os significados que um sujeito tão singular atribui à sua vivência, bem como seus processos de fortalecimento. Ressaltamos a necessidade de estudos que apreendam sobre temáticas que dialoguem com vivência amazônica.eng
dc.description.abstractThe rich diversity of Brazilian rural areas is undeniable. When we are faced with the Amazonian context and its various particularities, as psychology professionals, we observe the emerging need to understand, through the critical approaches of psychological science, how the identity of the Amazon riverine is crossed by its context, especially with a focus on the processes educational. In addition, we understand that education in its historical context sometimes served hegemonic interests that subjugated the knowledge of traditional communities and rural contexts in general. Therefore, we chose, through Ciampa's Identity theory, under the identitymetamorphosis-emancipation syntagma, how the riverine student of Agrarian Sciences is marked by this identity construction since he lives a role in the rural environment that, despite being complementary, is antagonistic. Therefore, in order to learn about this phenomenon, we elaborated as a general objective: to analyze the experiences and meanings of the school trajectory of riverside students related to entering and remaining in the Agricultural Sciences courses at the Federal University of Amazonas. And as specific objectives, we identified: to characterize the riverside student of the Agricultural Sciences courses at the Federal University of Amazonas elected for the research; to investigate the experiences and meanings in the school trajectory prior to entering the University and their relationship with the processes that constitute the identity of riverside students; and to understand how academic life in Agricultural Sciences and UFAM interferes in the identity constitution processes of these students. We define this research methodologically as qualitative and exploratory, in the form of a case study. We used the PROCAD questionnaire available online as a data collection instrument, however, no participant was found who fit the criteria established within the project database. Therefore, we arried out dissemination through social media, in which we obtained, after expanding the research criteria for students from the interior of Amazonas, a participant. We applied the printed questionnaire to capture the participant's general data and later applied the life history technique. We systematically analyzed, through Bardin's content analysis, the data brought by the participant, after transcription of the interview carried out in full. We divided the case study according to the remarkable periods brought in the participant's trajectory. We applied the printed questionnaire to capture the participant's general data and later applied the life history technique. We systematically analyzed, through Bardin's content analysis, the data brought by the participant, after transcription of the interview carried out in full. We divided the case study according to the remarkable periods brought in the participant's trajectory. We added titles covering the main characteristics of each period of the participant's life and dialoguing with the theory of Identity proposed by Ciampa. They are: (a) From childhood to becoming: the identity placed and replaced in the family origin; (b) adolescence: The articulation between difference and equality in the struggle for recognition; (c) Higher education as a possibility of sameness in search of self-determination; (d) Admission to the Agronomy course: The character towards sameness; and (e) the experience in the agronomy course: the strengthening of identity through values beyond educational ones. In addition to the research chapter, two chapters were carried out: a theoretical essay with the contribution that was used in the research and a brief bibliographic mapping about studies that relate to Psychology, Education and Agrarian Sciences.Finally, we consider the relevance of Ciampa's studies and its theoretical developments to capture the meanings that such unique subjects attribute to their experience, as well as their strengthening processes. We emphasize the need for studies that learn about themes that dialogue with the Amazonian experience.eng
dc.description.sponsorshipFAPEAM - Fundação de Amparo e Pesquisa do Estado do Amazonaseng
dc.formatapplication/pdf*
dc.thumbnail.urlhttps://tede.ufam.edu.br/retrieve/59914/Disserta%c3%a7%c3%a3o_AlineNunes_PPGPSI.pdf.jpg*
dc.languageporeng
dc.publisherUniversidade Federal do Amazonaseng
dc.publisher.departmentFaculdade de Psicologiaeng
dc.publisher.countryBrasileng
dc.publisher.initialsUFAMeng
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Psicologiaeng
dc.rightsAcesso Aberto-
dc.subject.cnpqCIÊNCIAS SOCIAIS APLICADASeng
dc.subject.cnpqPsicologiaeng
dc.titleDos rios à Universidade: Trajetórias de estudantes ribeirinhos nos cursos de Ciências Agráriaseng
dc.typeDissertaçãoeng
dc.contributor.advisor1orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6814-5300eng
dc.creator.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3374-1801eng
dc.contributor.referee1orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6814-5300eng
dc.contributor.referee2orcidhttp://lattes.cnpq.br/3860447010896288eng
dc.subject.userPsicologia, ruralidades, teoria de identidade, Ciências Agráriaspor
Appears in Collections:Mestrado em Psicologia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação_AlineNunes_PPGPSI.pdf1.82 MBAdobe PDFThumbnail

Download/Open Preview


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.